Förbättringsverktyg

SIQ Processledningsindex

Verksamheters omgivning och krav förändras i allt högre takt vilket utmanar det traditionella ledningsarbetet. En ökande komplexitet och tempo gör att många verksamheter ställer om till principstyrning, nätverkande och tillitsstyrning. Samtidigt ökar kraven på kontroll på grund av legala krav och ökad globalisering.

Så hur kan organisationer utveckla sin förmåga att leda och styra förändringsdrivna processer? Med stöd av SIQ Processledningsindex kan er verksamhet ta medvetna beslut om vilka arbetssätt som bör utvecklas för att öka förändringshastigheten med bibehållen kvalitet.

 

Lär dig leda och styra förändringsdrivna processer!

 

Samhällsutmaningar driver ett behov av en förändringsdriven processledning.

För att hantera utmaningen med att integrera ”traditionell processledning”, ”tillitsbaserad ledning”, ”innovationsledning” och ”förändringsledning” till ett fungerande system behöver organisationer förbättrade verktyg. Verksamheten behöver stödja såväl den traditionella verksamhetsledningen som de nya arbetssätten som krävs i en nätverksbaserad och agil vardag med stor tillit till individen och arbetslaget.

Baserat på forskning tillsammans med SIQ Excellence Center (verksamheter inom verkstadsindustri, telekommunikation, kommun och region) finns nu ett framtaget Processledningsindex för beslutsstöd i arbetet med att utveckla förändringsdriven processledning i verksamheter.

Syfte och mål

SIQ Processledningsindex består att ett antal konkreta frågor att ta ställning till inom respektive kvadrant. Efter en genomförd mätning i verksamheten är målet att genom nya insikter utveckla förmågan att leda och styra förändringsdrivna processer. Genom den nyvunna kunskapen kan medvetna beslut tas om vilka arbetssätt som bör utvecklas för att öka förändringshastigheten med bibehållen kvalitet.

Mätningen

Samtliga chefer och medarbetare inom valda verksamheter hos er deltar i en mätning som genomförs via en webblänk. Varje medarbetare besvarar frågorna anonymt:

  • Den första delen handlar om att beskriva hur vanligt förekommande olika beteenden inom processledning är
  • Den andra delen handlar om att ta ställning till vilka beteenden, ställda mot varandra, jag som individ föredrar inom processledning

Resultat

Mätningen av er verksamhet sammanställs i en utförlig rapport. Här framgår vilka styrkor verksamheten har och de beteenden som behöver ges mest prioritet för att leda en förändringsdriven processledning. SIQ presenterar rapporten vid ett digitalt återföringsmöte alternativt på plats hos er, där vi reflekterar tillsammans kring nästa steg. Vi kan också hjälpa till med rådgivning eller vara bollplank inom något område ni behöver förbättra.

Kostnad

SIQ har i ett forskningsprojekt utvecklat mätverktyget baserat på forskning i samverkan med SQMA och SKI, Svenskt Kvalitetsindex.

En mätning inkluderar en samlad rapport för den aktuella verksamheten/arbetsplatsen. Kostnaden för undersökningen beror på verksamhetens storlek. Kontakta SIQ för aktuell prisuppgift: siq@siq.se.

Merparten av SIQs medlemsorganisationer kan i olika utsträckning använda SIQ Processledningsindex helt kostnadsfritt.

Läs mer om medlemskapet och vad som ingår.