Flera av våra forskningsprojekt har lett fram till lättillgängliga verktyg som kan hjälpa er i förbättringsarbetet. Även om man tagit beslut på att arbeta systematiskt med sitt kvalitetsarbete kan det vara svårt att veta var man ska börja och vad som skulle ge mest effekt. SIQs förbättringsverktyg finns då till hjälp.
SIQ Förbättringsverktyg – så hör de ihop.
Verksamheters omgivning och krav förändras i allt högre takt vilket utmanar det traditionella ledningsarbetet. En ökande komplexitet och tempo gör att många verksamheter ställer om till principstyrning, nätverkande och tillitsstyrning. Samtidigt ökar kraven på kontroll på grund av legala krav och ökad globalisering.
Så hur kan organisationer utveckla sin förmåga att leda och styra förändringsdrivna processer? Med stöd av SIQ Processledningsindex kan er verksamhet ta medvetna beslut om vilka arbetssätt som bör utvecklas för att öka förändringshastigheten med bibehållen kvalitet.
SIQ Kontrast är mätningen som ger organisationen en bild av verksamhetens samlade förmåga och förutsättningar att leda mot hållbar framgång. Genom insikter och feedback från mätningen ökar samsynen av verksamhetens nuläge vilket stärker snabbrörligheten och förändringsförmågan framåt.
En stark kvalitetskultur innebär att ledare och medarbetare har en god förmåga att agera och ta välgrundade beslut i vardagens olika situationer. Genom att mäta de beteenden som mest förekommer och de beteenden ni föredrar, kan ni som organisation ta steg i rätt riktning och utveckla kvalitetskulturen. SIQ Kvalitetskulturindex ger också ledare och medarbetare ett gemensamt språk kring hur värderingar hänger samman med våra beteenden.
SIQ Framgångsinsikt är ett enkelt verktyg för reflektion och samtal kring kvalitetsutveckling ur ett helhetsperspektiv. Här prickar alla medarbetare in organisationens läge inom de fem framgångsområdena som ni sedan rangordnar och utvecklar tillsammans. Var står verksamheten idag och vad behöver ni främst fokusera på för att nå målen?
SIQ Management Index mäter ledarnas perspektiv på verksamhetens nuläge och potential i relation till faktorer som kännetecknar framgångsrika verksamheter. I en efterföljande workshop får ledningsgruppen möjlighet att reflektera och tillsammans inrikta arbetet baserat på fakta. Syftet med mätningen är att förbättra organisationens resultat genom att utveckla arbetssätten inom prioriterade områden.